Colecție: Film
ISBN: ISBN 978-606-082-033-8
An apariție: 2024
Tip ediție: broșată
Format:
Pagini: 124
Directorul de imagine Florin Mihăilescu, cunoscut printre altele pentru aportul lui fundamental la operele lui Dan Pița, Alexandru Tatos și Mircea Daneliuc, își începe cartea constatând hibriditatea acesteia: “nu este o carte tehnică, nu este o carte de beletristică, nu este o carte de eseistică” (p. 5). Într-adevăr, cititorul identifică rapid natura neobișnuită și cu atât mai incitantă a propunerii lui Mihăilescu, textul lui aflându-se la intersecția dintre analiza tehnică a conceperii imaginii filmului lui Pintilie De ce tragi clopotele, Mitică?, a meditației autoreflexive asupra artei directorului de imagine, cu dubla sa dimensiune meșteșugărească și inefabilă, și a jurnalului personal. Cartea are două principii structurale majore: în primul rând, urmărește cronologic dezvoltarea acțiunii filmului lui Pintilie, pe care Mihăilescu îl extrage din vasta lui filmografie pentru valoarea lui de exemplaritate, și se oprește minuțios asupra fiecărui spațiu important în economia narațiunii: frizeria, baia publică, sala de bal etc. În aceste capitole, Mihăilescu își dezvăluie simțul arhitectural foarte dezvoltat și atenția extremă pentru lumină, pe care o înțelege atât în componentele ei tehnice, cât și în dialogul perpetuu în care intră cu alte elemente ale gramaticii filmice, precum jocul actorilor. Al doilea principiu de organizare al cărții constă în inserarea în text de pasaje din Un homme à la caméra, autobiografia profesională a lui Nestor Almendros, director de imagine legendar care a lucrat cu Truffaut, Rohmer, Pakula și Malick printre mulți alții. Mihăilescu intră în conversație cu reflecțiile lui Almendros, îmbogățindu-le cu exemple din propria-i experiență profesională și creând astfel un pod între spațiul cinematografic național unde a evoluat și filmele canonice pe care le discută Almendros.
Colecție: Film
ISBN: ISBN 978-606-082-033-8
An apariție: 2024
Tip ediție: broșată
Format:
Pagini: 124