Colecție: UNATC Junior
ISBN: 978-606-8757-42-1
An apariție: 2018
Tip ediție: broșată
Format:
Pagini: 200
„Lucrarea de faţă îşi propune să studieze foarte amănunţit evoluţia artei actoriceşti în cadrul convenţiei – commedia dell’arte, pornind de la studiile teoretice ale marilor filozofi şi esteticieni: Henri Bergson şi Johan Huizinga, aşa cum vom vedea în Capitolul I, intitulat « Fundamente teoretice ». Primul dintre ei face o valoroasă structurare a tipurilor de situaţii comice şi o foarte importantă teorie a forţei de expansiune a comicului în rândul privitorilor unui spectacol de teatru. Cel de-al doilea gânditor se ocupă de explicarea evoluţiei improvizaţiei în strânsă legătură cu teoria jocului, urmărind încercarea de determinare a elementului ludic al culturii.
Fireşte, teatrul de improvizaţie de tip commedia dell’arte va beneficia de o largă prezentare în această lucrare. Pe lângă acesta, lucrarea de faţă cuprinde atât continuarea acestui tip de teatru în epoca modernă, cu accent pe creaţia unor mari personalităţi ce au încercat să redescopere şi să actualizeze arta actorilor medievali, în valoroase scrieri teoretice sau importante spectacole de teatru, cât şi un capitol dedicat improvizaţiei din teatrul realist. Ne propunem să descoperim acele tendinţe de folosire a principilor improvizaţiei, grefate pe structura spectacolului de formulă realist – psihologică.
Lucrarea va acorda un spaţiu generos şi evoluţiei improvizaţiei în teatrul românesc, desfăşurat pe o extinsă durată de timp; capitolul cuprinde şi mărturiile unor nume sonore ale scenei româneşti, precum şi referiri la spectacole de marcă în care s-au folosit mijloace specifice teatrului de tip commedia dell’arte.
Urmând acest periplu ce trece prin diverse epoci istorice precum şi prin spaţii geografice diferite, lucrarea urmăreşte să pună în valoare importanţa improvizaţiei în cadrul artei actorului, demonstrând beneficiile majore pe care le aduce asupra calităţii evoluţiei actoriceşti. Atât în perioada de formare a actorilor cât şi în perioada de elaborare a unui spectacol de teatru (indiferent din ce curent stilistic face parte), improvizaţia şi-a căpătat un loc de frunte, devenind, odată cu trecerea timpului, un element de bază fără de care împlinirea estetică dorită nu poate fi concepută.” (Marius Gîlea)
Colecție: UNATC Junior
ISBN: 978-606-8757-42-1
An apariție: 2018
Tip ediție: broșată
Format:
Pagini: 200