Colecție: UNATC Junior
ISBN: 978-606-8757-26-1
An apariție: 2017
Tip ediție: broșată
Format:
Pagini: 171
„În paginile ce urmează voi vorbi despre un posibil drum de descoperire a actorului din noi. Pentru că fiecare jucăm pe scena vieții mai multe roluri (tată, fiu, șofer, vecin, microbist, amant, soț, creditor etc.). Însă doar unii se hotărăsc să facă o profesie din schimbarea de măști. Din experiența pe care o am ca profesor de arta actorului, regizor de teatru, actor la rândul meu și dramaturg, am strâns câteva gânduri ce ar putea fi utile celor care se încumetă să intre pe poarta teatrului ca purtători de destine. Nu aveți în mână un manual, ci un soi de îndrumar subiectiv care adună și semnalează probleme, dificultăți, neînțelegeri cu care m-am confruntat eu însumi. Alături de experiențe și gânduri preluate de la maeștrii mei sau de la colegii din toate generațiile cu care am lucrat în teatrul profesionist și în Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică « I.L. Caragiale » București. Volumul de față cuprinde note de curs, fragmente din conferințe susținute de-a lungul anilor, articole ce așteptau să apară în reviste de specialitate, închegând o metodă pentru nașterea actorului creator, adresându-se deopotrivă novicilor în teatru, profesioniștilor care vor să-și împrospăteze meșteșugul şi tuturor celor atrași de acest fenomen straniu care este arta scenică a actorului.
Pentru mine, capitolele din carte se înlănțuie într-un drum coerent, marcat în etape clare, dar ele pot fi parcurse oricum, așa cum și drumul spre actorie are o mie de căi posibile, însă doar una potrivită pentru fiecare dintre cei care îndrăznesc să pornească pe el.” (Liviu Lucaci)
„Cursul de arta actorului se adresează studentului ce tinde către dobândirea unui traseu profesionist în creaţia scenică. Având în vedere că actorul, spre deosebire de orice alt creator de frumos, este, în acelaşi timp, şi instrumentul şi obiectul creaţiei sale, munca de formare a acestuia a fost întotdeauna dificilă. În primul rând pentru că actorul trebuie să se cunoască mai întâi pe sine, ca unitate bio-psiho-socială capabilă de performanţe, iar mai apoi, acesta trebuie să cunoască într-un mod specific, realitatea înconjurătoare sub aspectele ei cele mai diferite. Numai în acest fel, posibilitatea de a recompune realitatea în universul scenei, se poate realiza. Căci un actor nu poate « oglindi » semenilor săi Viaţa, dacă nu o cunoaşte. Un alt motiv pentru care munca de formare a actorului e anevoioasă este că, fiind vorba despre personalităţi unice (aflate în plin proces de formare), despre fiinţe creatoare (ce îşi descoperă acum proprile valenţe), cu profunzimi nebănuite (ce cunosc lumea şi se autocunosc cu frenezia începutului de drum), orice « impunere » fără justificare, fără explicaţie şi fără substrat motivațional credibil poate deveni generatoare de blocaje puternice. Dar, poate, cel mai complicat lucru este că tânărul student trebuie să înțeleagă faptul că arta actorului are rigori și cerințe ferme, demne de o adevărată știință matematică. Un actor nu trebuie să „fure” meserie, să copieze arta marilor săi înaintași prin mimetism, sau să învețe „după ureche”…cum să facă, ori să se „specializeze” la locul de muncă… « pe 2 scândură »… Nu. Arta teatrului cere mai mult decât atât de la slujitorii săi. Cere Adevăr și Sinceritate, Implicare, Asumare, Organicitate. Arta actorului nu înseamnă abilitatea de a minți bine și frumos, ci performanța de a întruchipa veridic situații de viață cât mai diverse, de a trăi cu adevărat… alte vieți.” (Bogdana Darie)
Colecție: UNATC Junior
ISBN: 978-606-8757-26-1
An apariție: 2017
Tip ediție: broșată
Format:
Pagini: 171