Colecție: Centrul de studii și experimente teatrale „Crin Teodorescu”
ISBN: 978-606-8757-73-5
An apariție: 2020
Tip ediție: hardcover
Format:
Pagini: 203
Traducere din limbra franceză de Nicolae Mandea
„Evreinov îl admira personal pe Stanislavski, dar metodele aplicate de Teatrul de Artă din Moscova erau diametral opuse față de cele ale lui [Nikolai] Evreinov. Problema începuse cu tendința lui Stanislavski de a introduce coduri „reale” în defavoarea celor « convenționale ». Dacă pentru Stanislavski teatrul era subordonat experienței vii – atunci când nu o stânjenea de-a dreptul – pentru Evreinov, „experiența vie” era subsumată artei. Astfel, conform lui [Douglas] Clayton (1993, p. 169), într-o serie de eseuri publicate sub titlul Teatr tak kakovoi (Teatrul așa cum este) acesta dezvoltă noțiunea teoretică de « teatralizare a vieții ». Această noțiune este destul de înfricoșătoare, dacă luăm în considerare consecințele sale ultime, adică faptul că totul este teatru și nimic nu este real. Teatralitatea era pentru Evreinov un instinct pre-estetic, la fel de fundamental ca instinctul sexual și cel de auto-conservare, cu care era de altfel și inter-conectat, conform Senelick (1984, p. 114) și Clayton (1993, p. 179). Această nevoie de a furniza iluzii era fundamentală pentru asigurarea fericirii. « Oamenii nu pot suporta prea multă vreme realitatea » spune Paraclete, alter-ego-ul lui Evreinov din cea mai cunoscută piesă a sa, Samoe glavnoe / Lucrul cel mai important. (Radu Crăciun, „Spectacolul hibrid: Cabaretul Dada și « Montajul de atracții »”, Concept 2/2021)
„Avem o carte despre « Teatrul în Viață » și nu o carte despre Teatru în Teatru. De aceea nu am intenția de a vorbi despre lucruri „teatrale” în sensul strict tehnic al cuvântului, legile variate și complicate ale scenei, ale literaturii teatrale, vechile și noile teorii ale teatrului, arta și secretele punerii în scenă și ale decorului, ale limbajului teatral, ale actorului etc. – toate acestea ar putea fi obiectul unui volum special. Dar teatralitatea care guvernează viața sugerează câteva adevăruri care se aplică teatrului luat în sensul tehnic al cuvântului, altfel spus al acelui loc în care « plătești la intrare ».” (Nikolai Evreinov, Teatrul în viață)
Colecție: Centrul de studii și experimente teatrale „Crin Teodorescu”
ISBN: 978-606-8757-73-5
An apariție: 2020
Tip ediție: hardcover
Format:
Pagini: 203